In het zomerseizoen organiseert STW verschillende trainingen voor haar leden: bos-, fiets- en skeelertrainingen. Daarnaast zijn er verschillende fietsgroepjes actief.

Bostraining (Scheidingslaan)

De conditietrainingen in het bos vinden plaats op maandag- en donderdagavond en duren ruim een uur in het begin tot anderhalf uur verder in het seizoen. De trainingen bestaan altijd uit een warming-up met co-ordinatie en balansoefeningen. Ook de arm- en rompspieren krijgen daarbij aandacht. De Kern van de trainingen bestaat uit een combinatie van schaats specifieke oefeningen (o.a. techniek, droogrijden, schaatssprongen, kracht) en loopoefeningen (vlak, heuveltjes, trappetjes). Daarnaast is er veel aandacht voor het opbouwen van de conditie, zowel de hart-long conditie als de specifieke schaatsconditie. Afhankelijk van het type training en oefeningen kiest de trainer voor het bos of voor het Arboretum. Gedurende het zomerseizoen wordt de intensiteit geleidelijk groter en steeds meer gericht op specifieke schaatsoefeningen.

De junioren trainen vaak gezamenlijk met de volwassenen, maar er wordt door de trainer wel rekening gehouden met de leeftijd  en ontwikkeling van iedere persoon. Waardoor het programma kan afwijken van de inspanning of oefeningen voor de volwassenen. Zeker voor de junioren zijn technische oefeningen van belang, maar waarbij conditie zeker ook een belangrijke rol speelt.

Voor de jeugdgroep bestaat een groot deel van de training uit oefeningen en spelletjes die goed zijn voor het uithoudingsvermogen, snelheid, wendbaarheid, handigheid en motorische ontwikkeling. Echter daarnaast wordt ook aandacht geschonken aan de schaats technische basisvaardigheden.

Het Jaarplan zomer 2018 is hier te vinden.

Fietstraining (Scheidingslaan)

De fietstraining vindt plaats op zaterdagmiddag en duurt circa 2 uur (45 tot ong, 65 kilometer) en bestaat net als de schaatstraining afwisselend uit uitleg, techniek, conditionele inspanning, en rust. Twee keer in het seizoen wordt er een tijdrit gereden op het Defensiewegparcours in de buurt van Rhenen. Een valhelm is verplicht, en het gebruik van een triatlonstuur is verboden. Neem reparatiespullen en een reserveband mee. Het definitieve schema van de fietstrainingen vindt je hier: Fietstr.2018

Skeelertraining – Junioren & Volwassenen (skeelerbaan Ede)

De skeelertraining bestaat uit inrijden, techniek en een conditioneel gedeelte. Tijdens het techniek gedeelte wordt behendigheid en controle op de skeelers geoefend. Het dragen van een valhelm is verplicht. Verder is het gewenst dat overige beschermingsmaterialen worden gedragen, zoals pols-, knie- en elleboogbeschermers. Zie voor het schema bijgaand Jaarplan zomer 2018

Door de relatief hoge kosten van de skeelertrainingen wordt van iedere Junior & Volwassene deelnemer een bijdrage gevraagd van Euro 20 voor het gehele skeelerseizoen. Dit bedrag zal aan het einde van de zomer door de penningmeester worden geïncasseerd.

Bij deelname van 3 of meer skeelertrainingen geldt de bovenstaande afspraak. Door deelname aan de skeelertrainingen ga je automatisch akkoord met de kostenbijdrage van Euro 20 per persoon voor het gehele seizoen.

Skeelertraining – Jeugd (skeelerbaan Ede)

De skeelertrainingen voor de jeugd vinden ook plaats op de skeelerbaan te Ede. Op deze baan kan een veilig, uitdagend en gevarieerd programma worden aangeboden. Dit kan bestaan uit skeelertechnische oefeningen, een stukje conditie en behendigheid, maar ook spelletjes of een wedstrijdje op skeelers.

Het is leuk en stimulerend om samen met de junioren en volwassenen op de baan te skeeleren.

Voor het vervoer naar de skeelernbaan Ede wordt een carpool schema gemaakt met de deelnemers. Waardoor niet alle jeugdouders elke week naar Ede hoeven te rijden, maar slechts bij toerbeurt.

Kelderman Inline Cup

Naast de reguliere trainingen wordt ook gestimuleerd om eens een keer deel te nemen aan een skeelerwedstrijd, zo mogelijk met meer jeugdrijders tegelijk. Dit kan door deelname aan de Kelderman Inline Cup, die 5x per seizoen wordt gehouden op dezelfde skeelerbaan Ede.

De wedstrijd data van de Kelderman Inline Cup zijn:

  • Vrijdag 20 april 2018
  • Vrijdag 1 juni 2018
  • Vrijdag 29 juni 2018
  • Dinsdag 21 augustus 2018
  • Vrijdag 7 september 2018 (Finale)

Voor meer informatie:  www.eijv.nl/pages/220/Kelderman-Inline-Cup/

Programma zomer 2018

Ter informatie vind je hieronder het schema voor de verschillende trainingen in het zomerseizoen 2018.

Start zomertrainingen 2018
Dag Groep Trainer(s) 1e training Start Tijd Eind tijd Locatie
Vrijdag – skeeler  Jeugd

Senioren

Junioren

(eigen groep)

Frans-Peter Scheer

Dick Nap

 

Dick Nap

 13 apr  18.45 20.00

20.30

20.30

 Skeelerbaan EIJV –  Langekampweg 6, Ede 
Zaterdag – Fiets Senioren & Junioren  Joop de Boer

Jolle Landman/Harm Smit/Tom Buijse/Bauke Abma

 14 apr  14.30  ± 16.30  Scheidingslaan – Wageningen
Maandag – Bos Senioren & Junioren Harm Smit 16 apr 18.30 20.00 Scheidingslaan Wageningen
Donderdag – Bos Senioren & Junioren Laurens Vogelezang /Tom Buijse /Arjen van Asselt 19 apr 18.30 20.00
   Jeugd  Coen Beaujon  19 apr  18.30  19.45

 

Weersomstandigheden

De bos- en fiets trainingen gaan in principe altijd door ongeacht het weer, tenzij bij zeer extreem weer een training geven onverantwoord maakt.

Bij regen en/of te natte skeelerbaan gaan de skeeler trainingen niet door.

In al deze gevallen beslist de trainer en communiceert daarover.

Introducees altijd welkom

Mocht je kennissen, vrienden, vriendjes/vriendinnetjes of familie kennen die belangstelling hebben voor onze zomertrainingen of mogelijk de ijstrainingen, nodig ze dan zeker uit om eens te komen kijken  of zelf deel te nemen! Dat geldt uiteraard zowel voor de jeugd, junioren als volwassenen.

Ze kunnen 2x vrijblijvend kennis maken met de trainingen en vervolgens bepalen of ze lid willen worden om het gehele seizoen verder deel te nemen aan een of meer trainingen

Teken

Deelnemers aan met name de bostrainingen doen er goed aan zich na de training te controleren op eventuele tekenbeten. Teken kunnen namelijk de ziekte van Lyme overbrengen. Het is belangrijk de teek binnen 24 uur te verwijderen. Dan is het risico op besmetting minimaal. Dus na de training, voor of na het douchen, even een goede check. Met name knieholtes, liezen en oksels zijn favoriet bij teken. Een tekentang maakt het verwijderen van de teek makkelijker (verkrijgbaar bij drogist, apotheek, ANWB, buitensportwinkel). Hou de plek van de beet even in de gaten. Als zich daar een rode cirkel vormt dan is een bezoek aan de huisarts nodig. Meer informatie over tekenbeten, de ziekte van Lyme en hoe een teek te verwijderen, vind je o.a. op de website tekenlyme.

 

Ijsseizoen 2018-2019

Agenda

Live op STRAVA

STW Jeugd op Facebook