In het zomerseizoen organiseert STW verschillende trainingen voor haar leden: bos-, fiets- en skeelertrainingen. Daarnaast zijn er verschillende fietsgroepjes actief.

Bostraining (Scheidingslaan)

De conditietrainingen in het bos vinden plaats op maandag- en donderdagavond en duren ruim een uur in het begin tot anderhalf uur verder in het seizoen. De trainingen bestaan altijd uit een warming-up met co-ordinatie en balansoefeningen. Ook de arm- en rompspieren krijgen daarbij aandacht. De Kern van de trainingen bestaat uit een combinatie van schaats specifieke oefeningen (o.a. techniek, droogrijden, schaatssprongen, kracht) en loopoefeningen (vlak, heuveltjes, trappetjes). Daarnaast is er veel aandacht voor het opbouwen van de conditie, zowel de hart-long conditie als de specifieke schaatsconditie. Afhankelijk van het type training en oefeningen kiest de trainer voor het bos of voor het Arboretum. Gedurende het zomerseizoen wordt de intensiteit geleidelijk groter en steeds meer gericht op specifieke schaatsoefeningen.

De junioren trainen vaak gezamenlijk met de volwassenen, maar er wordt door de trainer wel rekening gehouden met de leeftijd  en ontwikkeling van iedere persoon. Waardoor het programma kan afwijken van de inspanning of oefeningen voor de volwassenen. Zeker voor de junioren zijn technische oefeningen van belang, maar waarbij conditie zeker ook een belangrijke rol speelt.

Voor de jeugdgroep bestaat een groot deel van de training uit oefeningen en spelletjes die goed zijn voor het uithoudingsvermogen, snelheid, wendbaarheid, handigheid en motorische ontwikkeling. Echter daarnaast wordt ook aandacht geschonken aan de schaats technische basisvaardigheden.

Het Jaarplan zomer 2018 is hier te vinden.

Fietstraining (Scheidingslaan)

De fietstraining vindt plaats op zaterdagmiddag en duurt circa 2 uur (45 tot ong, 65 kilometer) en bestaat net als de schaatstraining afwisselend uit uitleg, techniek, conditionele inspanning, en rust. Twee keer in het seizoen wordt er een tijdrit gereden op het Defensiewegparcours in de buurt van Rhenen. Een valhelm is verplicht, en het gebruik van een triatlonstuur is verboden. Neem reparatiespullen en een reserveband mee. Het definitieve schema van de fietstrainingen vindt je hier: Fietstrainingen 2019.

Skeelertraining – Junioren & Volwassenen (skeelerbaan Ede)

De skeelertraining bestaat uit inrijden, techniek en een conditioneel gedeelte. Tijdens het techniek gedeelte wordt behendigheid en controle op de skeelers geoefend. Het dragen van een valhelm is verplicht. Verder is het gewenst dat overige beschermingsmaterialen worden gedragen, zoals pols-, knie- en elleboogbeschermers. Zie voor het schema bijgaand Jaarplan zomer 2018

Skeelertraining – Jeugd (skeelerbaan Ede)

De skeelertrainingen voor de jeugd vinden ook plaats op de skeelerbaan te Ede. Op deze baan kan een veilig, uitdagend en gevarieerd programma worden aangeboden. Dit kan bestaan uit skeelertechnische oefeningen, een stukje conditie en behendigheid, maar ook spelletjes of een wedstrijdje op skeelers.

Het is leuk en stimulerend om samen met de junioren en volwassenen op de baan te skeeleren.

Voor het vervoer naar de skeelerbaan Ede wordt een carpool schema gemaakt met de deelnemers. Waardoor niet alle jeugdouders elke week naar Ede hoeven te rijden, maar slechts bij toerbeurt.

Voor het skeeleren wordt een eigen bijdrage van Euro 27,50 gevraagd van de deelnemers. Dit geldt alleen voor Junioren en Senioren.  

Programma zomer 2019

Ter informatie vind je hieronder het schema voor de verschillende trainingen in het zomerseizoen 2019.

 

Van Inzell naar Cortina

Agenda

Live op STRAVA

STW Jeugd op Facebook